عیب یابی VLAN و مشکلات سوئیچ

بیایید در مورد بخش اساسی عیب یابی VLAN و مشکلات سوئیچ صحبت کنیم. در این پست، مسائل رایج سوئیچ، مسائل مربوط به VLAN و مسائل درخت پوشا (spanning-tree) را مورد بحث قرار خواهیم داد. ما همچنین تکنیک های عیب یابی VLAN/Switch را پوشش خواهیم داد.

مشکلات رایج سوئیچ

یکی از مواردی که باید در نظر داشت این است که مواردی وجود دارند که می توانند به طور کلی روی یک سوئیچ اتفاق بیفتند. یک مثال یک مشکل فیزیکی یا مرتبط با اتصال است.

مطلب مرتبط: نکاتی برای عیب یابی سوئیچ سیسکو

رابط فیزیکی / مسائل اتصال

علائم:

رابط پایین/پایین است – این بدان معنی است که نگهدارنده ها را دریافت نمی کند و از نظر فیزیکی متصل نیست
رابط بالا/پایین است – به این معنی که از نظر فیزیکی بالا است اما پروتکل لایه 2 پایین است
رابط کاربری از نظر اداری خراب است

راه حل ها:

کابل کشی خود را بررسی کنید همیشه با فرض اینکه مشکل از کابل است شروع کنید. با یک کابل خوب شناخته شده تعویض کنید. ممکن است همیشه اینطور نباشد، اما در برخی موارد، ممکن است مجبور شوید کابل متقاطع را جایگزین کنید. ممکن است عملکرد متقاطع خودکار MDIX را نداشته باشد، بنابراین ممکن است مجبور باشید کاری را به صورت دستی انجام دهید. همچنین می‌توانید عملکرد سخت‌افزار را تأیید کنید. می توانید از دستور show controllers استفاده کنید تا ببینید آیا مشکلی از نظر فیزیکی در آن وجود دارد یا خیر، یا پورت دیگری را روی سوئیچ امتحان کنید تا ببینید آیا همان مشکل در حال رخ دادن است یا خیر.
رابط کاربری خود را بررسی کنید. بررسی کنید که رابط عملیاتی است و از دستور خاموش کردن استفاده نکنید. این امر از موارد “از لحاظ اداری پایین” مراقبت می کند یا اگر توسط یکی از پروتکل های لایه 2 در حالت غیرفعال خطا قرار گرفته باشد و غیره.

مشکلات سرعت رابط فیزیکی/دوبلکس

مشکلات دیگری که می‌تواند اغلب در دو اینترفیس اتفاق بیفتد، مشکلات سرعت و دورو یا عدم تطابق است. این می تواند به ویژه اگر یک اتصال گیگابیتی در یک طرف و یک 10/100 در طرف دیگر داشته باشید، صادق است.

علائم:

یک پیام syslog می‌بینید که می‌گوید %CDP-4-DUPLEX_MISMATCH. این به شما می گوید که یک عدم تطابق دوطرفه وجود دارد.
اگر چیزی با کد سخت در یک طرف و خودکار در طرف دیگر دارید، یا آنها را در هر دو طرف با کد سخت دارید، اما آنها به گونه‌ای متفاوت انجام می‌شوند، نمی‌تواند چیزی را به صورت خودکار حس کند، بنابراین می‌توانید یک در نتیجه سرعت و عدم تطابق دوبلکس.

راه حل ها:

تنظیمات سرعت و دوطرفه را به صورت خودکار در هر دو طرف تنظیم کنید.
تنظیمات سرعت و دوطرفه را به صورت دستی در هر دو طرف پیکربندی کنید (به عنوان مثال، اگر یک دستگاه مشکل دارد) به طوری که آنها یکسان باشند.

مشکلات رایج مرتبط با VLAN

مشکلات خاص VLAN

علامت:

متوجه می‌شوید که رابط روی پورتی که برای حالت فقط دسترسی تنظیم شده است، تکان می‌خورد.

راه حل ها:

یک دستور show running-configuration را اجرا کنید. خروجی را بررسی کنید و بررسی کنید که آیا ورودی های زیر در پورتی که تحت تأثیر قرار گرفته است یا خیر:

  • دسترسی به حالت سوئیچ پورت
  • سوئیچ پورت دسترسی vlan


اگر چیزی از آن کم است، آنچه را که نیاز دارید اضافه کنید. برخی از مکانیزم‌های نوع ترانکینگ خودکار و موارد مشابه می‌توانند این نوع مشکل را ایجاد کنند، اگر آن را به طور خاص برای حالت دسترسی و VLAN خاص تنظیم نکرده باشید.

دلیل دیگری که ممکن است یک VLAN از کار بیفتد این است که هیچ پورت فیزیکی مرتبط با آن VLAN خاص وجود ندارد. اکنون، با سوئیچ لایه 3، این معمولاً به یک مشکل بزرگ تبدیل نمی شود. در سوئیچ های لایه 2، می تواند باشد.

علامت:

VLAN روی سوئیچ ایجاد می شود اما در حالت پایین است.
راه حل:

دستور show vlan را اجرا کنید. اگر “down” را نشان می دهد، مطمئن شوید که حداقل یک پورت به عنوان بخشی از VLAN مشخص شده یا یک رابط مجازی سوئیچ در آن VLAN شناسایی شده است.

مشکلات ترانک VLAN

علامت:

شما کابل‌ها را وصل کرده‌اید، اما هنوز یک ترانک در سراسر پیوند پیکربندی‌شده برقرار نمی‌شود.
راه حل هاک

اگر از ISL ترانک استفاده می کنید، مطمئن شوید که سوئیچ طرف دیگر از ISL پشتیبانی می کند. اگر اینطور نیست، پس باید آن را تغییر دهید.
اگر از ترانک 802.1Q استفاده می کنید، ممکن است VLAN های بومی متفاوتی در هر دو طرف پیکربندی شده باشند. اگر اینطور است، VLAN های بومی را تغییر دهید تا مطابقت داشته باشند.
بررسی کنید که تنظیمات ترانک در هر دو انتهای پیوند یکسان است (مانند DTP، محصور کردن حالت، و غیره).

مشکلات پروتکل VLAN Trunking (VTP)

علامت:

VLAN ها آنطور که باید از سرورها به کلاینت ها منتشر نمی شوند.
راه حل ها:

اولین چیزی که باید مطمئن شوید این است که پیوندهای هر دو طرف، بین کلاینت و سرور، به صورت ترانک پیکربندی شده اند و نوع ترانکینگ آنها مطابقت دارند.
بررسی کنید که دامنه های VTP مطابقت داشته باشند و در صورت لزوم تنظیم کنید.
بررسی کنید سوئیچی که می‌خواهید به‌عنوان اصلی استفاده کنید، دیگر در حالت شفاف یا حالت کلاینت نیست. مطمئن شوید که در حالت سرور است و سوئیچ دیگر در حالت مشتری است.

مشکلات مسیریابی بین VLAN

علامت:

VLAN ها نمی توانند به یکدیگر دسترسی پیدا کنند. به عنوان مثال، در شکل بالا، VLAN 1 و VLAN 11 نمی توانند متصل شوند.
راه حل ها:

اگر از روتر خارجی استفاده می کنید، ابتدا مطمئن شوید که آن روتر در دسترس است. اگر به شکل ما برگردیم، اگر ایستگاه کاری در VLAN 1 نتواند به رابط VLAN 1 در روتر 1 برسد، ممکن است مشکل اتصال یا پیکربندی نادرست وجود داشته باشد. اگر مشکل دیگری دارید، ممکن است مجبور شوید مسیریابی را عیب یابی کنید. اما اگر ایستگاه کاری VLAN 1 بتواند به رابط VLAN روتر 1 برسد و VLAN 11 بتواند همین کار را با رابط VLAN روتر 1 انجام دهد، ممکن است چیزی در روتر وجود داشته باشد که باید به آن نگاه کنید.
اگر از یک پردازنده مسیر لایه 4 استفاده می کنید، مطمئن شوید که رابط های مجازی سوئیچ شده (SVI) با شناسه VLAN و اطلاعات زیرشبکه IP صحیح پیکربندی شده اند.
بررسی کنید که یک دروازه پیش فرض روی سوئیچ وجود دارد.