فهرست مطالب
روش های ارتباطی در تجارت، در دنیای امروز بسیار متنوع شده است. در سال های دور تنها تماس تلفنی و ارسال نامه تنها ابزارهای برقراری ارتباط با راه دور بودند ولی در حال حاضر شیوه و ابزارهای فراوانی وجود دارند. تماس تلفنی، فکس، ایمیل، چت نوشتاری، ویدئوکنفرانس، ارسال فایل، اشتراک فایل و غیره از جمله این روش ها هستند. حالا فرض کنید اگر شما همه این روش ها را یکجا بخواهید چطور؟ اینجاست که Skype for business به عنوان یک راه حل وارد می شود.
هدف سیستم های ارتباط یکپارچه (Unified Communication UC) تجمیع این روش ها و ابزارهای مختلف ارتباطی در قالب یک سیستم یکپارچه و هماهنگ و مدیریت آنهاست. بطوریکه کاربر بتواند به سادگی با انواع روش های مختلف ارتباطی به مخاطب خود دسترسی داشته باشد و ارتباط برقرار کند. یکی از این روش های جدید که سیستم ویدئو کنفرانس است توسط ابزار محبوب Skype for business که اسکایپ تجاری نیز شناخته می شود، می باشد.
ماهیت اصلی Skype For Business
Skype for Business یک سیستم ارتباطات یکپارچه یا UC است. این سیستم خود به تنهایی قادر است که به عنوان یک مرکز مدیریت، برای کلیه ارتباطات درون سازمانی مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از سایر محصولات شرکت مایکروسافت مثل Exchange و Dynamic CRM می توان گستره ای از کنترل و دسترسی آن را به خارج از مجموعه نیز گسترش داد.
ویژگی های Skype for Business
نمایش وضعیت حضور مخاطب
کاربر می تواند وضعیت حضور مخاطب خود را در رابط کاربری اسکایپ مشاهده کند. انواع وضعیت می تواند Available, Busy, Away, Offline باشد. کاربر می تواند بسته به شرایط مخاطب خود، روش های متفاوت برای رساندن پیام مورد نظر را انتخاب کند. مثلا اگر شخص مورد نظر در حالت Busy است، از روش های آنلاین مثل تماس تلفنی صرف نظر و ایمیل ارسال کند.
این قابلیت برای سازمان ها، امری مهم تلقی می شود، چه برای مدیران که قصد هماهنگی و مدیریت کارها در سازمان خود را دارند، چه برای کارمندان که برای پیدا کردن یک شخص، براقراری ارتباط با او و آگاه شدن از وضعیت همکاران خود، وقت را هدر نمی دهند.
تماس صوتی
در رابط کاربری امکان تماس صوتی تعبیه شده است. در ساده ترین حالت اسپیکر و میکروفون متصل به رایانه برای تماس صوتی قابل استفاده است. کافیست در تنظیمات رابط کاربری، ورودی و خروجی صدای مورد نظر را انتخاب کنید. اسپیکر و میکروفون متصل به کامپیوتر می تواند به اشکال مختلف باشد از یک هندزفری ساده تا سیستم صوتی و میکسر آمپلی فایر حرفه ای سالنی. بعضی تولید کنندگان مثل شرکت پلیکام (Polycom) گوشی های تلفن مخصوص استفاده در Skype for Business طراحی کرده اند که به همان شکل سنتی تلفن رو میزی است ولی برای تماس های صوتی Skype for Business استفاده می شود. حتی با ایجاد ترانک با شبکه Voip سازمان می توانید تماس های صوتی را بین Skype for Business و شبکه Voip مبادله کنید.
تماس تصویری
با استفاده از وب کم متصل به رایانه تماس تصویری نیز امکان پذیر است. کافیست وب کم توسط سیستم عامل رایانه شناسایی شود. باز هم بسیاری تولید کنندگان وب کم با قابلیت چرخش و زوم بالا برای استفاده در سالن های کنفرانس تولید کرده اند که برای استفاده به عنوان Video Device در Skype for Business قابل استفاده هستند.
ارسال فایل
می توانید بدون نیاز به مراجعه به نرم افزار ویدئو کنفرانس دیگری از داخل رابط کاربری یا چت نوشتاری یا حتی در حین تماس صوتی و تصویری، اقدام به ارسال فایل نمایید.
برگزاری جلسه ویدئوکنفرانس
قابلیت تماس تصویری چند طرفه در Skype for Business جایگزین ارزان قیمتی برای شبکه های گران قیمت ویدیوکنفرانس است. هر چند که کیفیت نهایی کمتر از سیستم های سخت افزاری است ولی باز هم کیفیت برای گستره وسیعی از کاربرد ها مناسب است. در این مورد هم تولید کنندگان تجهیزات ویدئوکنفرانس سخت افزاری به دلیل استقبال چشمگیر کاربران از اسکایپ، محصولات خود را با آن سازگار کرده اند. شرکت پلیکام با محصولات سری CX که صرفا برای کار در شبکه اسکایپ طراحی شده اند و سازگار کردن سایر محصولات خود با این سیستم توانسته به عنوان پیشنهاد اول شرکت مایکروسافت جایگاه ویژه ای پیدا کند.
چت نوشتاری
کاربران می توانند دقیقا به صورت یک شبکه اجتماعی فرد به فرد و یا گروهی اقدام به چت نوشتاری کنند. ابزارهای زیادی در چت نوشتاری وجود دارد مثل ارسال لینک، تصویر، صدا و غیره که استفاده از آنها انتقال مفهوم را ساده می کند.
ارسال ایمیل
با ارتباط سرویس اسکایپ و Exchange از داخل رابط کاربری می توانید برای مخاطب خود ایمیل ارسال کنید.
قابلیت توسعه Skype For Business
علاوه بر توسعه های استاندارد که با تجمیع Skype for Business با سایر محصولات مایکروسافت وجود دارد، برنامه نویسان با استفاده از SDK خود می توانند اقدام به تولید رابط کاربری مورد نظر سازمان خود یا استفاده از امکانات Skype for Business در برنامه های خود، آنرا توسعه دهند. به عنوان مثال فرض کنید از داخل یک سیستم اتوماسیون اداری که ویژه سازمان شما طراحی شده است بتوانید تماس صوتی یا تصویری با استفاده از این نرم افزار برقرار کنید. این امکانی هیجان انگیز است که Skype for Business SDK به برنامه نویسان می دهد.
ماهیت Skype for Business
Skype for Business یک سیستم نرم افزاری است. این نرم افزار روی یک یا چند (بسته به ویژگی های مورد نیاز) سرور یا Virtual Machine با سیستم عامل Windows Server نصب می شود. با ارتباط با Active Directory سازمان، کاربران به صورت خودکار تعریف و در تنظیمات سیستم می توان ویژگی ها را فعال، ارتباطات با سایر نرم افزار ها را تعریف و سطوح دسترسی کاربران را تعیین نمود.
برتری ها و معایب Skype for Business
برتری ها
- هزینه بسیار کم در مقایسه با سیستم های ویدئوکنفرانس سخت افزاری
- گستردگی امکانات ارتباطی
- توسعه با استفاده از SDK و سایر محصولات مایکروسافت
معایب
- نا پایداری و توقف بی دلیل سرویس ها دقیقا مانند تجربه ای که سیستم عامل ویندوز داریم
- نیاز به پهنای باند بالا در سمت کلاینت
- نمایش تنها 5 تصویر در جلسات ویدئوکنفرانس
در کل سیستم ارتباطات یکپارچه برای تمامی سازمان هایی که وسعت، پراکندگی، گستردگی و نیاز به سرعت عمل دارند ضروری است. از منظر یک شبکه ویدئوکنفرانس نیز در سازمان هایی که تعداد بالای کاربر و تماس ویدئوکنفرانس همزمان با تعداد بالا مورد نیاز است، استفاده از سیستم های سخت افزاری هزینه فوق العاده بالا خواهد داشت و طبیعتا راه کارهای نرم افزاری تنها راه کار قابل اجرا خواعد بود. در بین راه کارهای نرم افزاری Skype for Business تولید شرکت microsoft یکی از بهترین ها از دید اینجانب می باشد.