فهرست مطالب
سوئیچ های سیسکو برخی از پرکاربردترین دستگاه ها در سازمان شما هستند. اگر مانند اکثر مدیران شبکه هستید، احتمالاً قبلاً مجبور به تعمیر سوئیچ سیسکو نبوده اید. اما با میلیون ها دستگاه فروخته شده در سال، تقریباً تضمین شده است که دیر یا زود باید با یک متخصص تعمیر سوئیچ سیسکو تماس بگیرید. سوئیچ ها ماشین های پیچیده ای هستند و سرویس دهی به آنها گاهی اوقات می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر تجربه فنی نداشته باشید. با این حال، اگر برای چالش آماده باشید و از قبل به دانش مناسب مجهز شوید، آنقدرها هم که به نظر می رسد دشوار نخواهد بود. از تشخیص یک مشکل گرفته تا یافتن قطعات و عیب یابی تا تعمیر دستگاه خراب، ما همه چیزهایی را که باید در مورد تماس با متخصص تعمیر سوییچ سیسکو بدانید، در اختیار داریم.
سوئیچ سیسکو چیست؟
سوئیچ سیسکو یک دستگاه شبکه ای است که دستگاه ها را به شبکه شما متصل می کند و ترافیک را هدایت می کند. سوئیچ های سیسکو عملکردهای مختلفی دارند، اما عملکرد اصلی همیشه یکسان است. یکی از مواردی که سوئیچ های سیسکو را بسیار محبوب کرده است، تعداد زیاد مدل های موجود و گزینه های رابط شبکه است. از روترهای دفتر شعبه های کسب و کار کوچک گرفته تا روترهای هسته سازمانی و از هسته مرکز داده تا سوئیچ های لبه، یک مدل سوئیچ وجود دارد که تقریباً با هر سناریوی شبکه مطابقت دارد. تفاوت اصلی بین سوئیچ سیسکو و سایر دستگاه های شبکه این است که می توان آن را با استفاده از رابط خط فرمان سیسکو (CLI) برنامه ریزی کرد. سوئیچ های سیسکو در مدل ها و اندازه های مختلفی عرضه می شوند. برخی از سوئیچ ها در شعبه های مشاغل کوچک استفاده می شوند، در حالی که برخی دیگر در مشاغل سازمانی استفاده می شوند.
کدام سوئیچ های سیسکو نیاز به تعمیر دارند؟
همانطور که بحث کردیم، اکثر سوئیچ ها نیازی به تعمیر ندارند. با این حال، چند مدل وجود دارند که نیاز به تماس با یک تکنسین تعمیر سوئیچ را دارند. مدلهای سوئیچ که دارای مشکلات شناخته شدهاند در زیر مستند شدهاند: Cisco 2960 – سوئیچ Cisco 2960 با مشکلات اتصالات متناوب مواجه است که میتوان آن را با جایگزین کردن کارت پورت AR حل کرد. سیسکو 3750 – بسیاری از سوئیچ های سیسکو 3750 از یک فن معیوب رنج می برند که باعث گرم شدن بیش از حد سوئیچ و خاموش شدن آن می شود. حتی در برخی موارد سوئیچ به دلیل این موضوع آسیب می بیند. Cisco 6500 – همانطور که از نام آن پیداست، خانواده Cisco 6500 برای ساخت روترهای اصلی استفاده می شود. با این حال، به دلیل یک خطای ساخت، این سوئیچ ها ممکن است از یک CPU معیوب رنج ببرند که می تواند باعث کندی عملکرد یا حتی خرابی شود.
نحوه تماس با متخصص تعمیر سوئیچ سیسکو
اگر قبلاً مجبور شده اید با یک تکنسین تعمیر سوییچ سیسکو تماس بگیرید، می دانید که این یک تجربه اعصاب خردکن است. اگرچه بسیاری از شرکتها خدمات یک روزه یا روز بعد را ارائه میدهند، اکثر متخصصان تعمیر سوئیچ فقط در ساعات کاری عادی آماده خدمت هستند. بنابراین باید از زمان باز بودن آنها مطلع شوید و بر اساس آن قرار ملاقاتی را تنظیم کنید. تکنسین تعمیر سوئیچ می تواند سوئیچ شما را عیب یابی کند و تعیین کند که آیا به تعمیر نیاز دارد یا خیر. با این حال، آنها نمی توانند به تنهایی مشکل را برطرف کنند. آنها باید از سازنده درخواست کنند یا بخشی را از انبار بازیابی کنند و سپس آن را نصب کنند. در برخی موارد، تکنسین ممکن است بتواند سوئیچ شما را از راه دور تعمیر کند. این به ویژه اگر سوئیچ شما در یک مکان از راه دور مانند یک شعبه واقع شده باشد مفید است. می توانید از ابزار دسترسی از راه دور برای پیکربندی سوئیچ از راه دور و بازگرداندن آن به صورت آنلاین استفاده کنید.
آنچه باید قبل از تماس با متخصص تعمیر سوئیچ بدانید
توضیحات دستگاه را بررسی کنید – این شماره مدل و ظرفیت سوئیچ شما را به شما می گوید. وب سایت سازنده همچنین ممکن است جزئیات بیشتری در مورد سوئیچ، از جمله شماره قطعه برای قطعات جایگزین داشته باشد. – منبع تغذیه را بررسی کنید – منبع تغذیه قلب هر سوئیچ سیسکو است. تقریباً هر مدل سوئیچ دارای منبع تغذیه داخلی است. اگر قطعه آسیب دیده یا معیوب باشد، سوئیچ شما کار نخواهد کرد. مطمئن شوید که منبع تغذیه به درستی کار می کند. – تابلو را بررسی کنید – تابلو برق بخشی است که چندین پورت را برای تشکیل یک شبکه به هم متصل می کند. اکثر سوئیچ های سیسکو دارای تابلوهای ماژولار هستند. با این حال، برخی از مدل های قدیمی دارای تابلوهای برق از نوع ثابت هستند. – CPU را بررسی کنید – CPU مغز سوئیچ شما است. تمام محاسبات شبکه را انجام می دهد و جریان ترافیک بین دستگاه های متصل را کنترل می کند. CPU ممکن است آسیب دیده یا معیوب باشد و باعث خرابی سوئیچ و در نهایت از کار افتادن آن شود. – Backplane را بررسی کنید – Backplane قسمتی است که تابلو را به CPU و سایر قطعات متصل می کند. یک هواپیمای عقب معیوب باعث از کار افتادن سوئیچ می شود. – فن ها را بررسی کنید – فن ها برای خنک نگه داشتن داخل سوئیچ شما استفاده می شوند. اگر فن آسیب دیده باشد، سوئیچ بیش از حد گرم می شود و خاموش می شود. – ورودی برق را بررسی کنید – هر سوئیچ یک ورودی برای برق دارد. اگر ورودی برق آسیب ببیند، سوئیچ کار نمی کند. – کابل ها را بررسی کنید – در بسیاری از موارد، کابل معیوب مقصر خرابی سوئیچ است. – اتصال را بررسی کنید – اتصال بین سوئیچ خود و سایر دستگاه های متصل به آن. این شامل نوع اتصالی است که سوئیچ شما استفاده می کند، مانند اترنت، فیبر یا بی سیم.
نحوه تشخیص مشکل در سوئیچ سیسکو
مرحله 1 – سوئیچ را روشن کنید و آن را به شبکه خود وصل کنید. مطمئن شوید که تمام چراغ های سوئیچ و روتر شما به درستی کار می کنند. اگر یکی از آنها روشن نیست یا چشمک می زند، این نشانه احتمالی است که سوئیچ شما نیاز به تعمیر دارد. مرحله 2 – اکنون سوئیچ خود را خاموش کنید و سپس دستگاه را با استفاده از کابل اترنت به شبکه خود وصل کنید. اکنون، در رایانه خود، یک خط فرمان باز کنید و دستور زیر را تایپ کنید تا ببینید آیا سوئیچ برق دریافت می کند یا خیر: ping IP Address. اگر سوئیچ شما برق میگیرد، پاسخی را از رایانه متصل به سوئیچ خواهید دید. مرحله 3 – در مرحله بعد، یک مرورگر وب را باز کنید و آدرس IP سوئیچ را تایپ کنید. اگر سوئیچ شما به طور معمول کار می کند، صفحه اصلی روتر خود را خواهید دید. مرحله 4 – روتر و سوئیچ خود را خاموش کنید و سپس سعی کنید دوباره به روتر یا سوئیچ خود دسترسی پیدا کنید. اگر همچنان می توانید به دستگاه دسترسی داشته باشید، به این معنی است که دستگاه مشکل دارد.
یافتن قطعات برای تعمیر سوئیچ سیسکو
در بیشتر موارد، تعویض تابلو، پردازنده و منبع تغذیه معیوب برای تعمیر سوئیچ کافی است. با این حال، اگر در موقعیتی قرار گرفتید که نیاز به تعویض قطعات دیگر مانند فن، صفحه پشتی یا کابل دارید، می توانید از ویژگی جستجو در وب سایت سیسکو برای یافتن قطعه صحیح استفاده کنید. همچنین، میتوانید با یک تعمیرگاه محلی سوئیچ تماس بگیرید و برای یافتن قطعه سوئیچ خود کمک بخواهید. برخی از مغازه ها ممکن است قطعات یدکی را در دست داشته باشند و برخی دیگر بتوانند آن را برای شما سفارش دهند. برخی از مغازه ها نیز ممکن است قطعاتی را برای تعمیر یا تعویض ارائه دهند. این به شما این امکان را می دهد که در صورت خرابی قطعه شما در طول دوره گارانتی، از برنامه تجارت ارائه شده توسط سازنده استفاده کنید.
سخن پایانی
چه مشکل سوئیچ را تجربه کرده باشید و چه نیاز به عیب یابی دستگاهی که کار نمی کند، مهم است که یک برنامه پشتیبان تهیه کنید. اگر سوئیچ یدکی یا پورت سوئیچ ندارید که دوباره روی آن بیفتید، مهم است که در اسرع وقت با یک تکنسین تعمیر سوئیچ تماس بگیرید. حتی اگر نیازی به تعویض هیچ قطعه ای ندارید، مهم است که با یک تکنسین تعمیر سوئیچ مشورت کنید. خرابی سوئیچ اغلب نشانه ای از یک مشکل اساسی بزرگتر است، مانند یک روتر معیوب. بنابراین با آوردن سوئیچ خود به فروشگاه، مطمئن می شوید که آنها مجبور نیستند با مشکل بزرگتری که اگر می توانستند فوراً سوئیچ را تعمیر کنند، از آن جلوگیری می کردند.