ویدئو کنفرانس ایرانی

شاید از نظر شما هم کمی عجیب به نظر برسد. این اواخر شایعه ای مبنی بر تولید ویدئو کنفرانس ایرانی به گوش می رسد. اما این مساله چقدر واقعیت دارد؟ آیا ایران توانایی تولید دستگاه ویدئو کنفرانس را در داخل کشور دارد؟ آیا این مساله که ما توانسته ایم در داخل کشور تجهیزات ویدئو کنفرانس را تولید کنیم واقعیت دارد؟ با ما همراه باشید تا به بررسی این مساله بپردازیم.

ویدئو کنفرانس چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم ابعاد این موضوع را درک کنیم، لازم است بدانیم که اصلا ویدئو کنفرانس چیست؟.

برگزاری جلسه حضوری به سادگی که در لفظ گفته می شود نیست. هزینه سفر تا محل جلسه، زمان تلف شده، خطرات احتمالی و گسترش بیماری های واگیر مثل کرونا، مواردی هستند که باعث می شوند یک ملاقات رودررو با تمام مزایای آن نادیده گرفته شود. موازنه همیشگی بین مزایا و مشکلات جلسات رودررو باعث شده از مدت ها قبل انسان ها به دنبال کسب مزیت ها به همراه کاهش اثرات معایب آن باشند. کاملا روشن است که راه حل این معما  ارتباط صوتی و تصویری است. با مشاهده فیلم های بسیار قدیمی علمی، متوجه می شویم که ارتباط صوتی و تصویری از راه دور چیزی نیست که بشر امروز به فکر آن افتاده باشد. فکر ارتباط ویدئو کنفرانس مانند پرواز  بسیار قدیمی است. اما امروزه گسترش ارتباطات با استفاده از بستر شبکه است که تحول شگرفی در همه امور ایجاد کرده و ارتباط صوتی و تصویری از راه دور را آسان و عمومی کرده است. به همین دلیل هم در بیان تاریخچه و تعریف ویدئو کنفرانس به تناقض های فراوانی بر می خوریم.

کنفراس ویدئویی را می توان ارتباط صوت و تصویر زنده از راه دور تعریف کرد. این روش بهترین جایگزین برای ملاقات رودررو است که در آن همه مزایا از جمله استفاده از زبان بدن برای انتقال احساسات و مفهوم حفظ شده و همه معایب یعنی هزینه سفر، اتلاف وقت، ریسک سفر و گسترش بیماری در آن حذف می شود. با شیوع ویروس کرونا، جلساتی با اهمیت جهانی نیز از این طریق برگزار می شوند.

انواع ویدئو کنفرانس

اینکه ویدئو کنفرانس ایرانی از کدام نوع است، جای بحث و گفتگو دارد. ایران از لحاظ قدرت برنامه نویسی و دانش تئوریک توانایی خوبی دارد و اینکه ویدئو کنفرانس ساخته شده، از نوع نرم افزاری باشد کمی مساله را منظقی تر می کند. به انواع ویدئو کنفرانس بپردازیم تا تفاوت این دو نوع کمی برایمان ملموس تر شود.

سیستم کنفرانس سخت افزاری

به مجموعه تجهیزات سخت افزاری که شامل دوربین، میکروفون و کدک ویدیو کنفرانس که به منظور دریافت صدا و تصویر، برقراری و مدیریت تماس هستند تجهیزات کنفرانس ویدئویی گفته می شوند. این تجهیزات مستقل از هر نرم افزاری می توانند با دیگر تجهیزات(و یا نرم افزار های ویدئو کنفرانس) یک ارتباط صوتی و تصویری برقرار کنند.

سیستم ویدئو کنفرانس سخت افزاری

نرم افزار ویدئو کنفرانس

این نوع کنفرانس ویدئویی، تنها به یک نرم افزار خلاصه می شود که می تواند بر روی پلت فرم های مختلف نصب گردد و توسط یک دوربین و یک میکروفون مجزا از طریق اینترنت و یا شبکه یک کنفرانس ویدئویی را برقرار کند.

نرم افزار ویدئو کنفرانس

برند های تولید کننده ویدئو کنفرانس

در دنیا برند های مختلفی مشغول به تولید ویدئو کنفرانس هستند. برای مثال POLYCOM و CISCO از معروف ترین آنها هستند. این دو برند در دل ایالات متحده آمریکا جای گرفته اند. هر دوی این برند ها هم تجهیزات سخت افزاری و هم محصولات نرم افزاری را به بازار عرضه می کنند. تکنولوژی استفاده شده در این محصولات بسیار قدرتمند و خلاقانه است و نیاز به برنامه نویسی قوی و یا سخت افزار های با تکنولوژی بالا را دارند.

آیا تولید ویدئو کنفرانس در ایران ممکن است؟

ما از لحاظ تجهیزات سخت افزاری و کامپیوتری در جهان متاسفانه تولیدات مطرحی نداریم و لوازم ساخت ما در حالات ابتدایی هستند. تجهیزات ویدئو کنفرانس از تکنولوژی های به روز و جدید برای انتقال صدا و تصویر و فشرده سازی استفاده می کنند. دوربین های ساخته و ریموت کنترل ها و فناوری های آنها متاسفانه هنوز برای ما قابل تولید به صورت خودکفا نیستند.

اما این مساله که ما می توانیم یک نرم افزار ویدئو کنفرانس ایرانی داشته باشیم کمی باورپذیر تر است. از لحاظ اپلیکیشن ها و توسعه های برنامه نویسی ما چنین امکانی را داریم، اما هنوز در ایران تولیدی با کیفیت مناسب و قابل قبول را در دسترسمان نداریم که قابل رقابت با مشابه های خارجی و یا دارای کیفیت مناسب برای در سازمان ها و یا ادارات بزرگ باشد.

تولید ویدئو کنفرانس در ایران

فروشندگان ویدئو کنفرانس ایرانی چه میفروشند؟

کا همه امید این را داریم که روزی ایران عزیزمان به پیرفت قابل توجهی برسد تا بتوانیم شاهد تولید دستگاه ها و نرم افزار هوی فوق العاده در کشور خودمان باشیم، اما متاسفانه ما در حال حاظر در این مرحله نیستیم. سخت افزار هایی که با اسم ویدئو کنفرانس ایرانی به فروش می رسند در حقیقت دستگاه های بدون برند وارداتی از چین هستند که تنها یک نام برند اختیاری روی آنها چاپ شده است و از کیفیت بسیار پایین برخوردار هستند. نرم افزار های ارائه شده، در حقیقت نرم افزار های خارجی هستند که به صورت CLOUD و سرویسی به مشتریان ارائه می شوند.

ویدئو کنفرانس ایرانی