مقایسه polycom rmx و skype for business

مقایسه بین پلتفرم نرم افزاری و سخت افزاری دشوار است. هر یک در سناریو های مختلف کارایی متفاوتی دارند. در مجموع راه حل های نرم افزاری برای تعداد کاربر بسیار بالا مثلا بیش از 100 کاربر توجیه پیدا می کنند در حالیکه راه حل های سخت افزاری برای پایداری و دوام کاری بالا مناسب تر هستند.
پیشنهاد زیر با توجه به نیاز شرکت ایساکو که تعداد نقاط آن در نهایت 30 سایت همزمان تخمین زده می شود ارایه شده است.

مقایسه بین Polycom RMX و Skype for business
  • در همه پلتفرم های نرم افزاری از جمله نرم افزار ویدئو کنفرانس Skype For Business، نرم افزاری روی یک سرور با تعداد محدودی پردازنده نصب می شود. برای افزایش توان پردازش و رسیدن به تعداد نقاط بالا و کیفیت بالا ناگزیر از اختصاص منابع زیاد و کلاستر کردن سرور ها هستید. بنابراین نرم افزار ها به گونه ای طراحی شده اند که در تعداد بالا تعداد سایت قابل نمایش یا سرعت تغییر تصویر را کم کرده اند. مثلا در Skype For Business تعداد سایت قابل نمایش به 5 سایت محدود می شود. درحالیکه Polycom RMX منابع به صورت پکیج در یک سخت افزار آماده با ظرفیت بالا جمع شده اند و نیازی به کلاستر کردن چند سرور وجود ندارد.  RMX دارای 30 پردازنده کمکی DSP می باشد که در واقع معادل 30 سرور کلاستر شده عمل می کنند.  RMX می تواند تا 25 تصویر را همزمان به صورت زنده در صفحه نمایش نشان دهد.
  • نرم افزار بر روی سیستم عامل نصب می شود که در مورد Skype For Business این سیستم عامل ویندوز سرور است. جدای از هر کاربردی خود سیستم عامل دارای ناپایداری های آزار دهنده ای است که هر مسئول فنی با آنها آشناست. حالا تصور کنید چند سرور مبتنی بر ویندوز سرور و چند نرم افزار نصب شده بر روی آن تا چه اندازه می تواند در تهدید توقف سرویس قرار گیرند. عملا بسیاری از کاربران از توقف سرویس مکرر SFB گلایه دارند. در RMX سیستم عامل و نرم افزار در واقع از هم جدا نیستند. سیستم عامل تنها برای هدف ویدئوکنفرانس طراحی شده است بنابراین بسیار پایدارتر از SFB می باشد.
  • بر روی سیستم عامل های در دسترس مثل ویندوز، نرم افزارهای دیگری مثل آنتی ویروس نیز معمولا نصب می شود. بسیاری از این نرم افزارها با عملکرد ویدئوکنفرانس که نیاز به ارتباط مستقیم با CPU و RAM دارد، در تقابل قرار میگیرد و مشکلات فراوانی را ایجاد می کند. در RMX هیچ نرم افزار جانبی روی سیستم نصب نمی شود و بنابراین همه اجزا در هماهنگی کامل عمل می کنند.
  • در نرم افزار بسته های اطلاعاتی تمام 7 لایه OSI را به ترتیب طی می کنند ولی در سخت افزارهایی مثل RMX بعد از برداشته شدن سیگنال از روی کابل در یک تراشه اطلاعات به صورت صدا و تصویر استخراج می شود. بنابراین سرعت عمل و پایداری بسیار بالاست.

موارد ذکر شده در بالا کلیت اختلاف بین پلتفرم نرم افزاری و سخت افزاری است. در کنار این موارد، ویژگی های خاص RMX که ذیلا توضیح داده می شود کار با آنرا ساده و جذاب تر می کند. Polycom RMX یکی از قویترین MCU های بازار است. دلیل اینکه آنرا قویترین می نامیم صرفا به دلیل پوشش ظرفیت بسیار بالای آنها نیست بلکه امکانات هوشمندانه ای است که در طراحی آن گنجانده شده است.

امکانات تشکیل جلسه کنفرانس

روش های متعددی برای تشکیل جلسه وحود دارد که تقریبا همه انواع نیازها را پوشش می دهد. این امکانات به حدی زیاد است که بعد از مدت کوتاهی از اجرای پروژه، تمام نیازهای خریدار در آن تنظیم و برگزاری جلسات بدون نیاز به اپراتور ممکن می شود.

تشکیل جلسه از طریق پایانه (Ad-Hoc)

در این حالت بدون دخالت اپراتور RMX، پایانه ها می توانند با آدرس IP سیستم تماس گرفته و با راهنمای صوتی و تصویری، اقدام به تشکیل جلسه با شماره دلخواه نموده و با اعلام شماره اطاق مجازی تشکیل شده سایر شرکت کنندگان نیز با شماره گیری وارد جلسه شوند. حتی برا ی سهولت بیشتر RMX یک قالب شماره گیری ساده به صورت RMX_IP##Room_Number را نیز پشتیبانی می کند که با استفاده از آن نیازی به ورود به صفحه خوشامدگویی و انتخاب اطاق مورد نظر هم نیست.

تشکیل جلسه از طریق رابط وب

رابط وب Polycom RMX امکانات فراوانی برای تشکیل یک جلسه با تنظیمات مختلف، در اختیار اپراتور قرار می دهد. این تنظیمات بسیار ساده، گویا و متنوع هستند.

تشکیل Conference Room از پیش آماده

اپراتور می تواند اطاق های مجازی با تنظیمات مختلف را از قبل با شماره های مشخص تولید ولی در حالت غیر فعال نگه دارد. با اولین تماس با شماره مشخص شده جلسه را به حالت فعال درآورده و سایر شرکت کنندگان می توانند به آن ملحق شوند. برای این نوع از اطاق مجازی حتی می توان لیست شرکت کنندگان را نیز وارد کرد تا RMX پس از استارت جلسه خودش با آنها تماس گرفته و وارد جلسه کند. یا اگر  پایانه ها تماس گرفتند، بدون ورود به صفحه خوشامدگویی آنها را به جلسه مورد نظر هدایت کند.

زمان بندی برای جلسه آتی

تمام آنچه در مورد Conference Room در بخش بالایی گفته شد می تواند برای جلسه ای در آینده انجام شود. با تنظیم زمان، در تاریخ و ساعت مورد نظر جلسه به صورت خودکار شکیل شده و پایانه ها را به جلسه فرامی خواند یا آنها را پذیرش می کند.

جلسات الگو

هیجان انگیز ترین و استثنایی ترین ویژگی MCU های Polycom RMX استفاده از الگوی جلسه است. اپراتور می تواند جلسات موفق را که در آینده احتمالا با ویژگی های مشابه و یا تا حدی مشابه انجام خواهند شد را در قالب یک الگو ذخیره کند و تنها با یک کشیدن و انداختن مشابه جلسه موفق را تولید یا برای آینده زمانبندی کند.

امکانات کنترل جلسه

مشاهده وضعیت و خطاهای جلسه

چنانچه مشکلی در جلسه وجود داشته باشد در رابط وب اخطارهای لازم به اپراتور داده می شود. زمان شروع و پایان جلسه قابل رویت و تغییر است. تصویر غیر زنده جلسه نیز در رابط کاربری قابل رویت است.

کنترل حالت نمایش

حالت نمایش (Layout) در حین جلسه قابل تغییر است. حتی می توانید تعیین کنید کدام سایت در کدام منطقه از صفحه رویت شود.

مد جلسه

می توان جلسه را به عنوان جلسه سخنرانی تعریف کرد تا به سایت سخنران اولویت های بیشتری در نمایش بدهد. یا اگر جلسه برای نمایش Presentation است مد را روی این حالت تنظیم کنید تا خود RMX حالت نمایش را برای بهترین حالت نمایش تعیین کند.

مدیریت جلسه

با انتخاب Chair Person یا رییس جلسه، به پایانه خاص اجازه دسترسی به کنترل های محدود جلسه مثل دعوت از یک سایت، قطع تماس یک سایت، تغییر حالت نمایش را می دهید و به این شکل ضرورت ندارد اپراتور همه کارها را کنترل کند.

کنترل ضبط جلسه

چنانچه سرور ضبط جلسات مثل Polycom RSS در شبکه وجود داشته باشد، شروع و خاتمه ضبط نیز در اختیار اپراتور یا Chair Person خواهد بود.

امکانات کنترل شرکت کنندگان

اضافه کردن شرکت کنندگان

می توان از سمت RMX با پایانه شرکت کنندگان تماس گرفته و آنها را به جلسه اضافه کرد. اپراتور می تواند شرکت کنندگانی را که در صفحه خوشامدگویی حیران مانده اند را به جلسه هدف انتقال دهد. شرکت کنندگان را می توان بین جلسات مختلف جابجا کرد (مثلا زمانی که وارد جلسه اشتباهی شده اند). می توان برای جلسات از قبل لیست شرکت کنندگان را تعریف کرد تا با تشکیل جلسه، به صورت خودکار با شرکت کنندگان تماس گرفته شده و به جلسه اضافه شوند.

کنترل صدا و تصویر شرکت کنندگان

می توان صدا یا تصویر یک یا گروهی از شرکت کنندگان را به جلسه بست. در جهت مخالف می توان صدا یا تصویر جلسه را برای یک یا گروهی از شرکت کنندگان بست.

حالت نمایش

اپراتور می تواند Layout قابل مشاهده برای هر شرکت کننده را جداگانه تعیین کند. این گزینه جدای از حالت نمایش کلی جلسه است و تنها روی یک شرکت کننده خاص اثر گذار است.

کنترل پایانه

پایانه ها دارای رابط وب هستند. از طریق رابط RMX می توانید رابط وب پایانه را باز و مستقیما روی عملکرد و تنظیمات آن کار کنید.

نمایش تصویر ارسالی و دریافتی

تصویر غیر زنده ای از آنچه پایانه ارسال و دریافت می کند را می توانید در رابط کاربری مشاهده کنید.

تغییر مد شرکت کننده

می توانید در حین جلسه، مد یک شرکت کننده را به سخنران اصلی یا ارائه دهنده محتوا یا مدیر جلسه تغییر دهید که باعث تغییر در حالت نمایش یا امکانات در دسترس آن خواهد د اشت.

قابلیت های Polycom RMX بیشمار است. آنقدر که در مقاله ای برای مطالعه، نمی توان در مورد همه آنها توضیح داد. گردآوری همه امکانات در سندی مانند راهنمای کاربر یا راهنمای مدیر سیستم امکان پذیر است.