در دنیای امروز انواع وب کم ها مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته اند که با استفاده از آن ها می توان ارتباطی آسان را تجربه کرد. اما این که بتوان انواع این محصول را شناخت شاید کار ساده ای نباشد و نیاز به مطالعه و بررسی بسیار در این حوزه می باشد. از همین رو در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

انواع وب کم و کاربرد های آن

اگر برای خرید وب کم به فروشگاه های عرضه کننده این محصول مراجعه کرده باشید خواهید دید که انواع و اقسام آن در بازار موجود می باشد که این تنوع گاهی باعث سردرگمی خریداران این محصول می شود. اما نکته ی مهمی که در رابطه با انواع وب کم وجود دارد این است که اساس کاربرد آن ها یکسان می باشد و انواع آن در جزئیات با هم متفاوت می باشند. در واقع مهم ترین کاربرد آن برقراری ارتباط از طریق تصویر می باشد. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که جزئیات در نظر گرفته شده برای انواع آن از اهمیت بالایی برخوردار می باشند و گاهی همین جزئیات می توانند به عنوان عامل تعیین کننده در انتخاب مناسب در نظر گرفته شوند.

انواع وب کم
انواع وب کم

اگر بخواهیم به طور کلی در رابطه با کاربرد انواع وب کم صحبت کنیم باید بگوییم پیشرفت تکنولوژی در مکان های مختلف باعث استفاده ی روز افزون از آن شده است. در ادامه می توانیم به موارد زیر به عنوان مهم ترین کاربرد های این نوع دوربین ها اشاره داشته باشیم:

1_ کنفرانس و جلسات: از وب کم ها برای برگزاری انواع جلسات و کنفرانس های اداری و غیراداری استفاده می کنند. در واقع با استفاده از این وسیله افراد می توانند از طریق رایانه ی شخصی خود در هر جلسه و در هر مکانی که بخواهند حضور داشته باشند. به خصوص این مورد در روز های کرونایی که شرایط متفاوتی برای کار کردن را در ماه های اخیر به وجود آورده است، بیشتر از پیش از این کاربرد وبکم ها استفاده می کنند.

2_ سیستم های امنیتی: امروزه پیدایش نرم افزار های مختلف، انواع وب کم ها را به یک دوربین امنیتی تبدیل کرده است که در موارد امنیتی می توان از آن استفاده کرد. با نصب چنین نرم افزار هایی می توانید به صورت ریموت تمام تصاویر وب کم را ضبط کرده و در هر زمان که بخواهید تصاویر را در اینترنت به اشتراک گذارید. در واقع با این کار می توانید از مکانی دیگر محیط مورد نظر خود را مورد کنترل قرار دهید.

3_ بارکد خوان: با نصب نرم افزار های بارکد خوانی بر روی دوربین این دستگاه می توانید آن را به نوعی بارکد خوان تبدیل کنید. از این قابلیت بیشتر در فروشگاه های زنجیره ای استفاده می شود که تقریبا همه ی ما این نوع استفاده از انواع وب کم را از نزدیک مشاهده کرده ایم.

4_ سرگرمی و بازی: یکی دیگر از بخش های هیجان انگیز استفاده از انواع وب کم مربوط به بخش بازی و سرگرمی آن می باشد. امروزه بسیاری از بازی های آنلاین هستند که با استفاده از این وسیله می توانید به آن ها بپردازید و در محیط های داخلی خانه ی خود به هیجانی بالا دست یابید.

کاربرد وب کم
کاربرد وب کم

آشنایی با انواع وب کم

هنگامی که استفاده از یک محصول افزایش می یابد می توان انتظار تنوع در طراحی آن محصول را داشت. طبیعی است که انواع وب کم ها هم از این موضوع مستثنی نباشند. با توجه به این که استفاده از این محصول در بخش خانگی و صنعتی به صورت چشمگیری رو به افزایش است، تولید کنندگان آن تصمیم گرفته اند که انواع مختلفی از آن را روانه بازار کنند تا از این طریق بتوانند هر گونه نیازی را در این بخش پوشش دهند. به طور کلی چهار نوع دسته بندی را در رابطه با انواع وب کم می توان انجام داد.

خرید انواع وب کم
خرید انواع وب کم

1_ وبکم های یکپارچه: امروزه بسیاری از لپ تاپ های موجود در بازار مجهز به انواع وب کم های داخلی می باشند که در بالای صفحه و در بخش مرکزی آن قرار داده شده اند. به این نوع وبکم ها، وبکم های یکپارچه گفته می شود. معمولا این نوع دوربین های داخلی کیفیت لازم از لحاظ صدا و تصویر را ندارند. برخی دیگر از لپ تاپ ها هستند که از دوربین های دوگانه بهره می برند که یکی از آن ها برای کنفرانس ها و جلسات ویدیویی و دیگری برای ضبط تصاویر ثابت می باشد. در برخی از لپ تاپ ها که قابلیت چرخش دوربین وجود داشته باشد می توان زاویه دید آن را تغییر داد. که این موارد نسبت به دوربین های معمولی از کیفیت بالاتری برخوردار می باشند.

 2_ وبکم های مستقل: در بررسی انواع وب کم نوع مستقل آن می تواند به عنوان یکی از بهترین گزینه ها معرفی شود. چرا که استفاده از این نوع دوربین ها صدا و تصویر را با کیفیت بسیار بالا منتقل می کند و به کمک آن می توانید بهترین ویدیو های اینترنتی را ضبط کنید. این نوع وب کم ها به صورت جداگانه در بازار به فروش می رسند و به عنوان یکی از لوازم جانبی کامپیوتر شناخته می شوند و می توانید آن را به راحتی بر روی رایانه ی خود نصب کنید.

3_ وبکم های همراه با میکروفون: یکی دیگر از انواع وب کم نوع میکروفون دار آن می باشد که از این نوع می توان به عنوان مدرن ترین موارد یاد کرد. در این نوع وبکم ها، میکروفونی در داخل آن قرار گرفته است که نیاز شما به نصب جداگانه ی میکروفون بر روی رایانه را برطرف می نماید. در واقع هنگامی که از این نوع وبکم ها استفاده می کنید دیگر نیازی به استفاده از میکروفون برای انتقال صدا نخواهید داشت. به این صورت از شر وسایل جانبی اضافی که بر روی سیستم شما نصب شده است و در بیشتر موارد دست و پا گیر می باشند، رهایی می یابید.

4_ وبکم های شبکه: در بین انواع وب کم این نوع را می توان مشابه موارد سنتی دانست که از لحاظ عملکرد شبیه به آن ها هستند. تنها تفاوتی که بین این دو مورد می توان به آن اشاره کرد این است که، وبکم های شبکه از طریق اتصال بی سیم و یا اترنت اطلاعات خود را ارسال می کنند. برای مثال اکثر وبکم های مورد استفاده در کنفرانس های تخصصی از همین نوع می باشند.

دسته بندی انواع وب کم
دسته بندی انواع وب کم

به جز دسته بندی های بیان شده دسته بندی های دیگری در رابطه با انواع وب کم وجود دارد که این دسته بندی ها همان طور که پیش تر هم به آن اشاره شد، بر اساس جزئیات و ویژگی وبکم ها می باشند. در ادامه برای آشنایی بیشتر شما به برخی از مهم ترین این موارد اشاره خواهیم کرد.

1_ دسته بندی بر اساس برند تولید کننده: برند های مختلفی از این نوع دوربین ها را می توان در بازار یافت که در رقابت تنگاتنگ با یکدیگر وارد عمل شده اند که هر یک با اضافه کردن آپشن های خاص در صدد جذب مشتری هستند. برای مثال می توان به دو برند معروف در جهان اشاره کرد:

  • لاجیتک: این برند تولید کننده انواع نرم افزار رایانه می باشد که مرکز آن در کشور سوئیس می باشد. شعبه های مختلف این برند را می توان در سراسر اروپا، آسیا، آمریکا و اقیانوسیه دید که در سطح بسیار بالایی محصولات خود را روانه بازار می کند که انواع وب کم را می توان یکی از محصولات این برند دانست.
  • مایکروسافت: این برند تقریبا برای همه ی ما آشنا می باشد و کمتر کسی را می توان یافت که نام آن را نشنیده باشد. این برند را می توان یکی از برند های فعال در حوزه تولید سخت افزار و نرم افزار معرفی کرد که توانسته است انواع وب کم با قابلیت های بسیار بالا در قسمت لوازم جانبی کامپیوتر به بازار عرضه کند.
وب کم
وب کم

2_ دسته بندی بر اساس سنسور تصویر: سنسور تصویر یکی دیگر از مواردی است که می توان در دسته بندی انواع وب کم ها به آن اشاره کرد. سنسور های تصویر در دو نوع CMOS و CCD می باشند. در رابطه با سنسور های CMOS باید گفت که حساسیت آن ها تقریبا 10 برابر کمتر از CCD می باشد. سنسور های CCD دیدی بهتر از دید انسان در نور کم را ایجاد می کنند و می توان گفت برای ضبط تصاویر با استفاده از وبکم هایی که این نوع سنسور ها را دارند نیاز به نور بالایی در محیط نیست.

3_ دسته بندی بر اساس زاویه دید: امروزه نسل جدیدی از انواع وب کم وارد بازار شده است که زاویه دید را افزایش داده است. دوربین های قدیمی معمولا با زاویه45 یا 60 درجه طرحی می شدند و فقط این امکان را در اختیار افراد قرار می دادند تا به صورت نشسته در مقابل دوربین بتوانند از آن استفاده کنند. اما امروزه این دوربین ها با زاویه 90 درجه به بازار عرضه می شوند که این قابلیت را دارند تا همزمان دو نفر در مقابل آن نشسته و از آن استفاده کنند. طبیعی است که قیمت وب کم هایی با زاویه دید بالاتر بیشتر از موارد دیگر خواهد بود.

4_ دسته بندی بر اساس رابط: معمولا انواع وب کم ها با رابط های USB، USB-C و Ethernet به بازار عرضه می شوند که نوع USB آن کاربرد بیشتری دارد. چرا که این پورت در تمام سیستم های رایانه ای موجود می باشد و استفاده از آن ساده تر از موارد دیگر می باشد. رابط های USB-C نوعی از رابط ها هستند که امکان بلوتوث بر روی آن ها اضافه شده است و با استفاده از این آپشن می توان از آن ها بر روی گوشی های هوشمند هم استفاده کرد.

خرید وب کم
خرید وب کم

5_ دسته بندی بر اساس قابلیت زوم: یکی از تفاوت هایی که بین انواع وب کم وجود دارد تفاوت در لنز های آن ها می باشد که مرسوم ترین آن ها لنز های پلاستیکی می باشند. نوع دیگر این لنز ها به صورت شیشه ای در بازار موجود می باشند. در نمونه های قدیمی دسترسی برای زوم کردن تصاویر و یا دور نزدیک کردن آن ها وجود نداشت اما بعد ها نوعی از لنز ها مورد استفاده قرار گرفتند که به کمک آن فوکوس دوربین به صورت دستی انجام می گرفت. امروزه نسل جدیدی از دوربین ها در بازار مشاهده می شوند که به صورت خودکار کار دور و نزدیک کردن تصاویر را انجام می دهند که البته قیمت این نوع دوربین ها بیشتر از موارد دیگر می باشد.

6_ دسته بندی بر اساس نرخ فریم: نرخ فریم به معنای میزان روان بودن تصاویر و در واقع روان بودن ویدیوی مشاهده شده در خروجی می باشد که در رابطه با دسته بندی انواع وب کم باید به این مورد هم توجه کرد. هر چه نرخ فریم بیشتر باشد ویدیوی مورد نظر روان تر پخش خواهد شد. معمولا وبکم هایی با نرخ 60 فریم بر ثانیه ویدیو ها را با کیفیت بالاتری نسبت به وبکم هایی با نرخ 30 فریم بر ثانیه به نمایش می گذارند. بنابراین لازم است قبل از خرید وب کم این مورد را نیز مورد بررسی قرار دهید.

7_ دسته بندی بر اساس متحرک بودن: انواع وب کم در دو نوع ثابت و متحرک به بازار عرضه می شوند. این که شما کدام مورد را انتخاب نمایید بستگی به نیاز شما دارد. اگر قرار است که از این وسیله در یک محیط مشخص و معین استفاده کنید نمونه ی ثابت آن می تواند جوابگوی نیاز شما باشد. اما اگر کار شما به این شکل است که باید در محیط های مختلف از آن استفاده نمایید بهتر است نوع متحرک آن را انتخاب نمایید. نوع متحرک وب کم ها به شکل تاشو هستند تا از این طریق جای کمتری را در حمل و نقل اشغال کنند.

انواع وب کم در بازار ایران
انواع وب کم در بازار ایران

انتخاب بهترین وب کم در بازار ایران

حال که با دسته بندی انواع وب کم آشنا شدید ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که با چنین دسته بندی گسترده ای کدام مورد بهترین گزینه برای خرید می باشد؟ ما در اینجا سعی می کنیم حداقل پیشنهاد را برای دریافت تصاویری با کیفیت بیان کنیم چرا که بهترین گزینه ها ممکن است قیمت بسیار بالایی داشته باشند و در واقع استفاده از آن ها برای کار های تخصصی و در بخش صنعتی بیشتر کاربرد داشته باشد. به این ترتیب تمام افرادی که قصد خرید این نوع محصول را دارند می توانند با معیار قرار دادن موارد بیان شده بهترین گزینه را انتخاب نمایند.

بهتر است برای انتخاب بهترین گزینه در بین انواع وب کم گزینه ای را انتخاب نمایید که کیفیت تصویر و صدای مناسبی داشته باشد، از زاویه دید عریضی بهره ببرد و در نهایت ویدیو ها را با وضوح مناسب ثبت و ضبط نمایند. اگر وبکمی این ویژگی های بیان شده را داشته باشد می تواند نیاز شما برای انجام کار های شخصی و حتی کاری را برطرف نماید. بهتر است برای مصارف شخصی از مدلی که نرخ فریم آن 30 فریم بر ثانیه می باشد، استفاده کنید چرا که نرخ های بالاتر قیمت های بالاتری را هم برای شما به دنبال خواهد داشت.

قیمت وب کم
قیمت وب کم

موضوع دیگری که گاهی خریداران انواع وب کم را به اشتباه می اندازد این است که فکر می کنند گران ترین گزینه در این حوزه بهترین گزینه است. در این رابطه باید بگوییم با توجه به گستردگی قیمت وب کم در بازار ایران همواره گران ترین آن بهترین آن نیست. مناسب ترین گزینه در واقع گزینه ای است که بتواند نیاز شما را پوشش دهد. برای مثال اگر شما به دنبال وبکمی هستید که برای جلسات اداری خود از آن استفاده کنید قطعا وبکمی با زاویه دید 60 درجه برای شما مناسب نخواهد بود. بر همین اساس قبل از خرید وب کم لازم است نیاز خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

برخی از ویژگی های پیشرفته در انواع وب کم

امکاناتی که در رابطه با انواع وب کم در بالا گفته شد تقریبا در تمام وبکم های پیشرفته امروزی وجود دارد و اگر پول خوبی بابت خرید این وسیله بپردازید می توانید گزینه ای را که تمام این امکانات بر روی آن وجود داشته باشد را تهیه کنید. اما برخی از امکانات و ویژگی ها وجود دارند که فقط در گروه محدودی قابل مشاهده می باشند. البته این امکانات طراحی های پیچیده ای ندارد اما همین طراحی های ساده می تواند کار را برای شما جذاب تر نماید. در واقع اگر می خواهید که هیجان استفاده از انواع وب کم را افزایش دهید گزینه ای را انتخاب نمایید که از این امکانات بهره بگیرند.

بهترین وب کم
بهترین وب کم

در رابطه با این امکانات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حسگر حرکت: این حسگر یکی از جذاب ترین المان هایی است که می توان بر روی انواع وب کم اضافه کرد. با استفاده از حسگر ها، وب کم هنگامی شروع به تصویر برداری می کند که حرکتی را احساس نماید.
  • مدیریت تصاویر: این امکان به کاربر اجازه می دهد که بر تمام تصاویر گرفته شده مدیریت و کنترل بیشتری داشته باشد. برای مثال می توان گفت: با استفاده از این امکان می توان پسوند فایل ها و یا محل ذخیره ی آن ها را تغییر داد.
  • پیام های ویدیویی: یکی از جذاب ترین امکانات اضافه شده بر روی برخی از انواع وب کم پیام های ویدیویی می باشد. در واقع برای استفاده از این امکان لازم است یک برنامه ی پیام رسان را بر روی آن نصب کرد تا از این طریق بتوان پیام های ویدیویی را مورد پشتیبانی قرار داد.
  • اتصالات پیشرفته: نوعی از اتصالات بی سیم نیز وجود دارد که می توان بر روی انواع وب کم استفاده کرد تا از این طریق اتصال آسانی را تجربه کرد.
  • رمزنگاری: با استفاده از این امکان می توان تصاویر ارسالی را رمزنگاری نمود تا هر کسی نتواند آن را دریافت نماید.
برند های انواع وب کم
برند های انواع وب کم