شبکه ویدئو کنفرانس چیست؟

به مجموعه تجهیزات سیستم کنفرانس و یا نرم افزار هایی که روی سیستم های کامپیوتری تحت شبکه نصب شده اند و با یکدیگر از طریق پروتکل های شبکه و ویدئو کنفرانس ارتباط صوتی و تصویری دارند شبکه ویدئو کنفرانس گفته می شود.

شبکه ویدئو کنفرانس هم می تواند به صورت سخت افزاری با استفاده از سیستم های کنفرانس و یا با استفاده از نرم افزار های ویدئو کنفرانس و یا وب کنفرانس ها و یا ترکیبی از اینها ساخته شود. قبل از اینکه بخواهیم ادامه دهیم هر کدام را به اختصار به شما توضیح می دهیم.

شبکه ویدئو کنفرانس

انواع شبکه ویدئو کنفرانس

به طور کلی شبکه ویدئو کنفرانس به تعدادی پایانه و یک واحد کنترل ارتباط تقسیم می شود. پایانه ویدئو کنفرانس و یا واحد کنترل ارتباط چند طرفه(MCU) می تواند سخت افزاری و یا نرم افزاری باشد.

سیستم کنفرانس

به تجهیزات سخت افزاری گفته می شود که از طریق بستر شبکه با یکدیگر در ارتباط هستند و از طریق دوربین و میکروفون، صدا و تصویر محیط را دریافت و به کدک ویدئو کنفرانس منتقل می کنند. کدک با دریافت اطلاعات، فشرده سازی و رمز نگاری، دیتا ها را به مقصد مربوطه می فرستد. در صورتی که ارتباط چند طرفه باشد، اطلاعات را به میزبان جلسه ویدئو کنفرانس یا MCU ارسال خواهد کرد. ارسال اطلاعات می تواند تماما از طریق بستر شبکه باشد و اگر شبکه شما به اینترنت متصل باشد، ارسال آن از طریق اینترنت نیز امکان پذیر است.

در این مدل MCU تنها در صورتی نیاز است که پایانه ها بخواهند ارتباط چند طرفه (ارتباط بیش از 2 نقطه) با یکدیگر داشته باشند.

شبکه نرم افزاری

شبکه ویدئو کنفرانس نرم افزاری به مجموعه نرم افزار هایی گفته می شوند که بر روی یک دیوایس چند منظوره مانند لپ تاپ، موبایل و یا کامپیوتر رو میزی نصب می شوند و از طریق شبکه و یا اینترنت به یک سرور متصل می شوند. این نرم افزار ها اگر بخواهند با یکدیگر ارتباط داشته باشند همانند سیستم کنفرانس نیاز به یک MCU نرم افزاری دارند.

MCU نرم افزاری یک سرور است که نرم افزار یا سرویس ویدئو کنفرانسی مانند نرم افزار Skype For business روی آن نصب می شود و کلاینت ها به آن متصل می شوند. در این مدل کلاینت ها نمی توانند مستقیما با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

شبکه ویدئو کنفرانس چگونه پیاده سازی می شود؟

قبل از اینکه در مورد تهیه تجهیزات و یا نرم افزار ها صحبت بکنیم، ابتدا نیاز مشتری بررسی می شود. اولین چیزی که مطرح است تعداد نقاطی است که همزمان برای ارتباط نیاز است. این مساله نیاز شما به یک MCU را مشخص می کند. در صورتی که شما فقط قرار است با یک نقطه دیگر ارتباط داشته باشید (جمعا دو نقطه) نیاز به هیچگونه MCU ندارید.

در صورتی که ارتباط شما حداکثر تا 8 نقطه باشد، شما می توانید پایانه هایی را تهیه کنید که خود مستقلا تا 8 نقطه تماس را پشتیبانی می کنند. این پایانه ها خود یک MCU داخلی دارند و شما نیاز به تهیه یک MCU جداگانه ندارید. البته توجه داشته باشید که در برخی پایانه ها این امکان از طریق یک لایسنس فعال سازی می شود.

در صورتی که نیاز داشته باشید تا بیشتر از 8 نقطه همزمان ارتباط داشته باشید، نیاز به یک MCU خارجی دارید. این MCU میتواند به صورت نرم افزاری بر روی یک سرور پیاده سازی شود و یا اینکه به صورت Cloud مانند وبینار (سمینار آنلاین تحت وب) برگزار می شوند.