خرید اینترنتی وب کم

یکی از دغدغه های خریداران وب کم، این است که چگونه یک وب کم خوب و متاسب با نیازمان خریداری کنیم. چه ویژگی هایی از یه وب کم برای ما مهم است و چه ویژگی هایی بودنشان خوب است؟ در هنگام خرید اینترنتی وب کم باید به چه نکاتی توجه داشت؟

وب کم (Webcam) چیست؟

وب کم یک دوربین با قابلیت فیلمبرداری و عکس برداری است که یک تصویر یا ویدئو را در زمان واقعی یا از طریق رایانه به یک شبکه رایانه ای، مانند اینترنت، تغذیه یا پخش می کند. وب کم ها معمولاً دوربین های کوچکی هستند که روی یک میز،مانیتور یا پایه قرار می گیرند، به مانیتور کاربر متصل می شوند یا در سخت افزار ساخته می شوند.

برند های تولید کننده وب کم

در دنیا برند های زیادی به تولید وب کم می پردازند. از این رو ما تعدادی از معروف ترین برند ها را به شما معرفی می کنیم.

لاجیتک (Logitech)

لاجیتک تولید کننده سوئیسی لوازم جانبی و نرم افزار رایانه است و دارای دفتر مرکزی دوگانه در لوزان، سوئیس و نیوآرک کالیفرنیا است. این شرکت دارای دفاتر در سراسر اروپا، آسیا، اقیانوسیه و آمریکا است. این یکی از تولید کنندگان پیشرو در جهان دستگاه های ورودی و رابط برای رایانه های شخصی (رایانه های شخصی) و سایر محصولات دیجیتال است.

خرید اینترنتی وب کم لاجیتک

این شرکت لوازم جانبی شخصی را برای ناوبری رایانه شخصی، ارتباط تصویری و همکاری، موسیقی و خانه های هوشمند توسعه داده و به بازار عرضه می کند. این شامل محصولاتی مانند صفحه کلید، موس، لوازم جانبی رایانه، وب کم، بلندگوهای بلوتوث، ریموت کنترل و موارد دیگر است.

نام logitech از کلمه فرانسوی برای نرم افزار ، منطق گرفته شده است.

مایکروسافت (Microsoft)

شرکت مایکروسافت یکی از شناخته شده ترین برند های جهان می باشد. این شرکت تولیدات خود چه از لحاظ سخت افزاری و چه نرم افزاری همه می شناسند و از محبوبیت خاصی برخوردار است.

مایکروسافت علاوه بر تولیدات دیگر خود، وب کم مایکروسافت را نیز به بازار عرضه کرده است که از محبوبیت زیادی برخوردار است.

خرید اینترنتی وب کم Microsoft

نکات مهم در خرید اینترنتی وب کم

خرید اینترنتی همواره برای همه ترسناک بوده است. هر چقدر هم مبالغ خرید بالاتر می رود، استرس خرید نیز بالا تر است. به همین دلیل در حین خرید باید تمام موارد زیر را در نظر بگیریم.

1- گارانتی

فروشندگان همواره گارانتی هایی را برای وب کم های خود در نظر می گیرند. متاسفانه به دلیل تحریم ها، فروش وب کم ها در ایران بدون گارانتی رسمی انجام می شود. اما هر کدام از شرکت ها و یا فروشگاه های مختلف، گارانتی های مخصوص به خود را ارائه می دهند. در حین خرید اینترنتی وب کم حتما به گارانتی هایی که شرکت ها به شما پیشنهاد می کنند و اعتبار آن ها دقت کنید.

گارانتی تعمیر وب کم

2- نرخ به روز رسانی (FPS)

FPS به نرخ به روز رسانی تصویر در هر ثانیه گفته می شود. هر چه FPS بالاتر باشد، تصویر زنده تر و پیوسته تر به نظر می رسد و صد البته، برای انتقال به پهنای باند بیشتری نیاز دارد.

برای یک ارتباط ویدئو کنفرانس، حداقل fps مورد نیاز 30 می باشد تا شما بتوانید در ارتباط صوتی و تصویری خود، کیفیت لازم و پیوستگی تصویر و زنده بودن آن را حس کنید. البته این مساله به نرم افزار های ویدئو کنفرانس نیز وابسته است اما وب کم مناسب نیز نقش مهمی را دارد. برای این مورد به عنوان مثال c920 hd pro بسیار مناسب است.

برای فیلم برداری به دلیل اینکه اهمیت بسیار بالایی در پیوستگی تصویر وجود دارد، نرخ به روز رسانی تصویر باید حداقل دو برابر یعنی معادل 60 باشد. وب کم گیمینگ نیز fps در این حد نیاز دارد. برای این منظور c922 گزینه بسیار مناسبی است.

نقش fps در خرید اینترنتی وب کم و گیمینگ

3- کیفیت تصویر، دغدغه اصلی در خرید اینترنتی وب کم

مهم ترین عاملی که در خرید وب کم باید در نظر داشته باشید، کیفیت تصویر آن است. حداکثر کیفیتی که یک دوربین می تواند به شما ارائه کند، رابطه مستقیم و صد البته، نقش بسیار مهمی در رضایت شما از خرید اینترنتی وب کم دارد. کیفیت ها اعدادی مثل 1080p و یا 720p می باشند.

4- میکروفون داخلی

خیلی از خریداران وب کم علاقه چندانی ندارند که جدای از وب کم خود، یک میکروفون مجزا تهیه کنند، از این رو، وب کم با میکروفون داخلی را خریداری می کنند. شاید این میکروفون ها، قدرت چندانی نداشته باشند، اما تقریبا کار راه انداز هستند.

وب کم با میکروفون داخلی

5- اسپیکرفون

هر چند در دوربین ها، این امکان کمتر دیده می شود، اما گاها اسپیکرفون هایی بر روی وب کم ها قرار داده می شود تا نیاز به یک بلندگو را برطرف کند. البته امکاناتی مانند میکروفون و اسپیکر که بر روی وب کم ها قرار می گیرند، عموما در دوربین ویدئو کنفرانس دیده می شود که قابلیت این را دارد که جلسات بیش از یک نفر را پوشش دهد و از رده وب کم ها خارج می شوند. اما ذات اصلی آنها، همچنان همان وب کم به همراه امکانات بیشتر و پوشش بالاتری است. از نمونه این موارد می توان به logitech Group اشاره نمود.

6- زاویه دید، فاکتور مهم خرید اینترنتی وب کم

یکی از موارد مهمی که در دوربین ها باید مد نظر داشته باشید، زاویه دید وب کم است. هر چه زاویه دید بیشتر باشد، میزان بیشتری از خط افقی را می تواند پوشش دهد. در صورتی که جلوی دوربین، چندین نفر در کنار یکدیگر نشسته باشند، اگر زاویه دید افقی دوربین کم باشد، نیاز دارند که نیزدیک به هم بنشینند تا دوربین همه را بتواند در یک تصویر جای دهد.

7- حرکات افقی، عمودی و زوم (PTZ)

یکی از قابلیت های جذابی که به دوربین ها اضافه شده، قابلیت حرکت در جهت های عمودی، افقی و بزرگنمایی است. این مساله به دوربین این اجازه را می دهد که فضای بسیار گسترده تری را در محدوده دید خود داشته باشد. این چرخش ها از طریق یک نرم افزار و یا به صورت مستقل و با ریموت کنترل هدایت می شوند. از این نمونه می توان به EagleEye IV USB اشاره کرد.

دوربین PTZ

انواع بزرگنمایی (Zoom)

بزرگنمایی ها به دو نوع اپتیکال و دیجیتال تقسیم بندی می شوند. زوم دیجیتال بزرگنمایی است که به صورت نرم افزاری انجام می شود و لنز هایی درون دوربین قرار ندارد. یکی از اشکالات این نوع بزرگنمایی، کاهش کیفیت تصویر است. البته برخی برند ها مانند پلیکام در دوربین EagleEye Mini از فناوری Lossless استفاده کرده اند تا کاهش کیفیت را کمتر کنند. Polycom با این نوآوری توانست تا افت کیفیت را به میزان 40 درصد کمتر کند. البته این نوع zoom با اینکه ایراد دارد، اما باعث می شود تا وب کم ارزان قیمت نیز قابل تولید و خرید باشد.

بزرگنمایی دیجیتال با استفاده از لنز ها صورت می گیرد و این مساله، باعث می شود تا شما افت کیفیت تصویر را شاهد نباشید. برای سالن های بزرگ حتما استفاده از زود اپتیکال توصیه می شود. با اینکه این مساله از افت کیفیت جلوگیری می کند، طبیعتا هزینه بیشتری هم برای آن باید بپردازید.

8- طول کابل

امروزه اغلب وب کم ها از کابل USB استفاده می کنند تا بر روی تقریبا هر دستگاهی قابل استفاده باشد. طول کابل از طریق کابل های جداگانه قابل افزایش است. اما این مساله می تواند باعث بروز مشکلاتی مثل افت کیفیت و یا کار نکردن وب کم در طول هایی زیاد باشد که باید در حین خرید حتما مد نظر داشته باشید.

9- شاتر حریم خصوصی

وظیفه شاتر بستن لنز دوربین به صورت فیزیکی برای جلوگیری از استفاده از وب کم در مواردی که نیاز به آن نیست و یا مسائل امنیتی مطرح باشد مورد توجه است. البته برخی از کاربران حساسیت خاصی روی این مساله دارند که البته امروزه به دلیل سواستفاده ها و بدافزار ها کاملا قابل درک است. برخی برند ها شاتر هایی را در این دوربین ها کار گذاشته اند تا در موارد غیر ضروری، به صورت فیزیکی آنرا بسته و از عدم دریافت اطلاعات اطمینان حاصل کنید.

10- امکان نصب بر روی موقعیت های مختلف

و در نهایت یکی از مهم ترین مواردی که باید در نظر داشته باشید، این است که طراحی پایه وب کم شما امکان نصب در چه نقاطی را به شما می دهد. در حین خرید اینترنتی وب کم، توضیحات درباره چگونگی نصب، نحوه طراحی پایه، جای پیچ های در نظر گرفته شده و ارگونومی آن را حتما در نظر داشته باشید.

نصب وب کم

سخن پایانی

در نهایت برای خرید اینترنتی وب کم یکی از بهترین توصیه ها این است که قابلیت برگرداندن به فروشنده را در صورت خرید اینترنتی وب کم داشته باشید. این مساله به شما این اطمینان خاطر را می دهد که به هر دلیلی اگر از خرید خود ناراضی بوده اید و در انتخاب خود اشتباه کرده اید، متحمل ضرر نشوید.