برند های ویدئو کنفرانس

مقایسه بین برند های ویدئو کنفرانس ذاتا کار دشواری است. هر یک از برندها در ویژگی هایی مدعی است که مشابه آن در سایر برند ها وجود ندارد و امکان مقایسه نیست. بعضی پارامترها را نمی توان به سادگی مقایسه و اندازه گیری کرد مثل پایداری و دوام کاری که تنها تجربه واقعی آن هم در دراز مدت می تواند اطلاعاتی را بدست بدهد. کار سخت تر می شود وقتی عرضه کننده برند با تعصب نسبت به ویژگی های برتر صحبت می کند و حقایق نه چندان مطلوب را کتمان می کند.

برند ویدئو کنفرانس

با داشتن تجربه حدود 17 ساله در زمینه ویدئوکنفرانس، اینک این اجازه را به خود می دهم که دستکم نظر خودم را داشته باشم و در عین حال برای نظرات دیگر بخصوص همکاران قدیمی خودم احترام زیادی قائلم.

رقابت سرسخت ویدئو کنفرانس سیسکو و پلیکام

از نظر من برندهای خوب بازار ویدئوکنفرانس، پلیکام و سیسکو هستند که در ویژگی های کاربردی و مفید و در بهتر بودن با یکدیگر رقابت دارند. سال هاست که این دو برند بالای 80 درصد بازار جهانی را از آن خود کرده اند و رقابت شانه به شانه ای با هم دارند. تا جایی که اختلاف آنها در زیر شاخه های سیستم های سالنی یا سیستم های زیر ساختی پدیدار می شود و هر یک مدعی برتر بودن در شاخه ای هستند. برند سیسکو شبکه ویدئوکنفرانس را همیشه به صورت Enterprise می بیند و برای هر موضوع کوچکی سرور پر قدرتی پیشنهاد می دهد. درحالیکه برند پلیکام انعطاف بیشتری دارد و از ارتباط دو نقطه به صورت نرم افزاری گرفته تا شبکه های Enterprise را با هزینه متناسب با نیاز، تامین می کند. رابط کاربری پلیکام بسیار ساده تر است. در مقابل راه اندازی و تنظیم سیستم های بستر ارتباط ویدئوکنفرانس در برند سیسکو کار کارشناس دوره دیده است. من همیشه مثال دوربین های عکس برداری قدیمی نماینده محصولات سیسکو و دوربین های عکس برداری جدید نماینده محصولات پلیکام را استفاده می کنم. در دوربین های قدیمی بسیاری پارامترها را باید با دانش قبلی به صورت دستی تغییر می دادید تا عکسی حرفه ای داشته باشید. اگر دانش این کار را نداشتید عکس های خیلی بدی می گرفتید. در دوربین های جدید کافیست در منو انتخاب کنید، “عکس برداری در شب”، بقیه کارها را خود دوربین انجام می دهد. این اختلاف برای کاربران فوق حرفه ای مهم است و به دنبال تنظیمات بیشتر ولی سخت تر هستند ولی قریب 99 درصد کاربران، طراحی پلیکام را ساده تر و مفهوم تر می دانند.

دوربین های ویدئو کنفرانس برند های مختلف

هر دو برند تمامی ویژگی های ادعایی را به صورت کامل به اجرا می گذارند و در مورد ویژگی های پایه ای تبلیغ نمی کنند. مثلا پردازش بالای تصویر که باعث یکدست و یکنواخت شدن تصویر و عدم افت کیفیت در جابجایی دوربین می شود، جزو ضروریات است ولی برند های دیگر نوظهور چون پردازنده های پر قدرتی ندارند نمی توانند این یکدستی و حرکت طبیعی را به نمایش بگذارند. دوام کاری بالا، پایداری و عدم افت کیفیت کار به مرور زمان نیز چیزی است که تجربه نشان داده دو برند پلیکام و سیسکو در آن چقدر با رقبای خود فاصله دارند. من در 17 سال تجربه خودم در بازار ویدئوکنفرانس، مجموعا 17 دستگاه پلیکام و سیسکو خراب ندیده ام.

همه آنچه در بالا گفتم به این معنی نیست که بهترین انتخاب تنها پلیکام یا سیسکو است. سایر برندها دارای ویژگی هایی هستند که به علل مختلف ممکن است انتخاب مناسبی باشند. مثلا اگر بخواهید یک راه حل ساده و ارزان برای ضبط جلسات داشته باشید، هر دو برند پلیکام و سیسکو سرور های گران قیمت و راه حل کاملی برای ضبط و آرشیو و بازپخش ارایه می دهند که مناسب بودجه یا نیاز شما نیستند ولی پایانه های Aver و Yealink می توانند به سادگی روی یک فلش جلسات را ضبط کنند.

ویدئو کنفرانس Aver

برند Aver دارای دوربین با کیفیتی است و یک مدل آن تا 18X زوم را اریه می دهد که جزو قویترین دوربین های پایانه های ویدئوکنفرانس است. MCU داخلی در این برند در سری SVC به ظرفیت 16 طرفه همزمان رسیده است که عدد قابل ملاحظه ای است. قیمت آنها به نسبت پایین است و تولید کننده پشتیبانی خوبی به نماینده های خود ارایه می دهد. ولی تجربه کاری من از این برند چندان خوشایند نیست. تجهیزات خیلی زود خراب می شوند و حتی در مواردی قطعاتی که از داخل کارتن به صورت نو خارج می شدند، خراب بودند. این باعث می شد در پروژه های راه دور کمی استرس داشته باشم که شاید نتوانم کار نصب را با موفقیت به پایان ببرم. MCU داخلی آن در تعداد بالا اشکال پردازش ضعیف را نشان می دهد و تصویر سایت ها زنده نیست و با پرش نمایش داده می شود.

ویدئو کنفرانس Aver

ویژگی های ویدئو کنفرانس های برند Yealink

برند Yealink هم ویژگی های قابل توجهی دارد. میکروفون بیسیم و Presentation بی سیم از جمله آن است. MCU داخلی آن در مدل VC800 به ظرفیت 24 رسیده است ولی دقیقا مشابه Aver نمی تواند میزبان خوبی برای تعداد بالا باشد. میکروفون بیسیم آن هم با نصف شدن قدرت باطری شارزی آن مرتب قطع و وصل می شود. چون تقریبا از روزهای اولی که این برند وارد بازار شد، با آن آشنا شدم، به طور کلی می توانم بگویم که Yealink ناپخته پا به بازار گذاشت. بسیاری از عملکرد های پایه ای آن مشکل دار بود که مرتبا و به مرور زمان اصلاح شد ولی همچنان اشکالات طراحی و عملکردی فراوانی دارد. نرم افزار جامع مدیریتی آن Yealink Meating Server(YMS) اشکالات بسیار زیادی داشت (اخیرا از آن خبر ندارم). برای یک تماس ساده H.323 بسیاری تنظیمات بی ربط را باید انجام می دادیم و در نهایت هم همیشه موفق به یک تماس بی اشکال و سرراست نمی شدیم.

ویدئو کنفرانس Yealink

برند LifeSize هم از نظر من جزو برندهای خوب بود. البته منهای سری جدید Icon و دوربین های 4X که خرابی زیادی داشتند. کدک LifeSize Room 220 بسیار کدک قدرتمند با ورودی های متنوع بود که تقریبا برای هر کاربردی بویژه سالن های کنفرانس بزرگ که دارای تجهیزات صوتی و تصویری جانبی بودند، مناسب بود. حیف که تولید آن متوقف شد. در سایر مدل های آن ویژگی برجسته ای جز دوام کاری بالا پیدا نکردم. سری Icon برای کار روی بستر Cloud طراحی شده بود. بنابراین امکانات زیادی روی پایانه ها نبود. اخیرا هم فعالیت یا نوآوری چشمگیری از آن ندیده ام.

و اما ما کدام برند ویدئو کنفرانس را انتخاب می کنیم؟

به طور خلاصه من اگر قرار باشد پایانه ویدئوکنفرانس هدیه بگیرم دوست دارم آن سیسکو باشد. اگر بخواهم پایانه ویدئوکنفرانس بخرم، یقینا پلیکام را خریداری می کنم و اگر هم بخواهم ویدئوکنفرانس به کسی هدیه بدهم LifeSize انتخاب من خواهد بود. سایر برند ها هم بالاخره هستند دیگه. چیکار کنیم :-). سایر برندها را تنها به علت های خاصی ممکن است انتخاب کنم.

انتخاب پایانه ویدئو کنفرانس کار فنی پیچیده  و ظریفی است. بهتر است قبل از دعوت از ارایه کنندگان مطالعات کافی روی موارد مختلف داشته باشید تا به صدق و کذب گفتار فروشندگان پی ببرید. متاسفانه بعضی فروشندگان برای جذب مشتری، به هر شیوه ای دست می زنند بدون توجه به اینکه بالاخره خریدار هم روزی دانش کافی برای پی بردن به صحت گفتارشان را بدست خواهد آورد.