اکو صدا ویدئو کنفرانس

در سیستم های ویدئو کنفرانس و ویپ، به دلیل اینکه در انتقال صدا و بسته های دیتای حامل صدا کمی تاخیر وجود دارد، این امکان همواره هست که شما پدیده اکو صدا را تجربه کنید. اکو صدا بطور عامیانه شنید یک صدا برای بیشتر از یک بار گفته می شود.

زمان تخمین زده شده مطالعه: 4 minutes

اکو صدا

انواع اکو صدا

1- اکو مربوط به گوینده : زمانی رخ می دهد که صدای گوینده به گوش خود شخص منعکس می شود و گوینده با یک تاخیر کوتاه صدای خود را می شنود. این پدیده زیاد اتفاق می افتد و در ویدئو کنفرانس معمول است.

2-اکوی شنونده ( بسیار کم اتفاق می افتد) : زمانی اتفاق می افتد که صدای گوینده به سمت شنونده منعکس می شود و مجدداً به سمت شنونده منعکس می شود. به زبان ساده شنونده صدای گوینده را دوبار یا بیشتر می شنود.

انواع اکو صدا
انواع اکو صدا

دلایل به وجود آمدن اکو

دلیل اینکه صدا منعکس می شود، علل مختلفی دارد که در بخش زیر به دلاید آن می پردازیم.

1- انعکاس صدا در اینترفیس های 2-4 Wire

سیستم های تلفنی ویپ و خطوط سنتی PCM و ISDN هر دو از 4 رشته سیم استفاده می کنند ، زمانی که سیگنال در یک جهت روی یک زوج سیم انتقال پیدا می کند ، سیگنال دیگری روی زوج سیم دوم در جهتی دیگر منتقل می شود که این امر به سیگنال ها استقلال کامل می دهد.

ارتباطات تلفنی آنالوگ از یک loop با استفاده از یک زوج سیم استفاده می کند و انتقال رفت و برگشت سیگنال های با استفاده از یک زوج سیم انجام می شود .

بنابراین زمانی که سیگنال از یک سیستم 4-Wire به یک سیستم 2-Wire منتقل می شود نیاز به تبدیل از 4 رشته سیم به 2 رشته سیم وجود دارد . این تبدیل معمولا در کارت های PBX و یا مراکز مخابرات CO انجام می شود . RX و TX در حالت 2-wire به خوبی قابل جداسازی نیستند بنابراین هنگام ارتباط با 4-Wire دچار مشکل و ایجاد اکو را منجر می شود.

2-  اکوی اکوستیک (Acoustic echo)

این نوع اکو زمانی رخ می دهد که میزان صدای خروجی از اسپیکر هندست در میکروفن همان گوشی شنیده می شود. این مورد معمولا به خاطر ضعف طراحی و یا حالت اشتباه کاربر برای گرفتن هندست، بوجود می آید.

دلایل به وجود آمدن اکوی صدا

راه های حذف اکوی صدا در ویدئو کنفرانس

هر مشکلی راه حل های خود را دارد که برخی از آنها سخت و برخی نیز به سادگی قابل انجام هستند. در این قسمت راه هایی که می توان اکوی صدا را برطرف نمود به شما معرفی میکنیم.

1- بررسی اتصالات

قبل از هر چیز تمامی اتصالات کابلی و یا بی سیم را بطور کامل بررسی کنید. گاها یک اتصال اشتباه و یا سست می تواند مانع از عملکرد صحیح سیستم شود. از اینکه کابل ها بطور کامل و در جهت صحیح در جای خود قرار گرفته اند اطمینان حاصل کنید.

2- اطمینان از روشن بودن قابلیت حذف صدا

در برخی از دستگاه های ویدئو کنفرانس مانند پلیکام HDX 8000 این امکان وجود دارد که شما بتوانید قابلیت اکوی صدا را فعال و غیر فعال کنید. بنابراین با مراجعه به منوی دستگاه از فعال بودن این گزینه اطمینان حاصل کنید.

3- کم کردن صدای بلندگو

گاها به سادگی با کمی کمتر کردن صدای بلندگوی خود شما می توانید از به وجود امدن اکو در طول تماس صوتی جلوگیری کنید. صدای فعال محیط را کمتر کنید و دوباره تست کنید.

4- تماس با مشاور ویدئو کنفرانس

گاها وجود یک خرابی و یا یک مشکل کوچک می تواند باعث شود تا اکو در صدا رخ دهد. شاید تعمیر دستگاه ویدئو کنفرانس بتواند این مساله را حل کند. از این رو با مشاور و متخصص ویدئو کنفرانس تماس بگیرید.

راه های حذف اکو در صدای ویدئو کنفرانس